Käyttäjäkokemus vai käyttökokemus?

 

Käytettävyys on enemmän laitteen tai ohjelmiston puolella ja käyttäjäkokemus on enemmän ihmisen puolella. Teknologia käsittelee ratkaisuja laitteen ja ohjelmiston puolella. Käyttäjäkokemus käsittelee mitä ihminen kokee laittetta ja/tai ohjelmistoa käytettäessä. Käyttökokemus voi olla laajempi termi tai käsite. Kokonaiskokemus koko palvelusta. Käytetettävyyden tai käyttökokemuksen käsite ei riitä. Käsitteen monitieteellisyys, 

Luotimet: materiaalia joka inspiroi ja ideoi. Ei liikaa rajoita ihmisen ideointia. Silloin kun halutaan uusia ideoita ja inspiraatiota, esimerkiksi teknologinen mahdollisuus. 

Käyttäjäkokemuksen arviointi: Arvioidan odotuksia ja kokemuksia. Mitä odotetaan ja mikä on kokemus? Arviointi auttaa kehittämään tuotetta tai palvelua. Voidaan arvioida käytettävyyttä  ja käytännöllisyyttä & iloa ja nautintoa. Jotkut palvelut voivat olla hauskoja käyttää vaikka käytettävyys ja käytännöllisyys olisi huono mutta tämä täytyy ottaa huomioon arvioinnissa. Mielentila vs käytännöllisyys. Täytyy ottaa huomioon konteksti, estetiikka ja statusarvo.