Käytettävyys tarkoittaa välinearvoisen instrumentin helppokäyttöisyyttä jonkin tietyn tavoitteen saavuttamiseksi. 

Käytettävyyttä suunnitellessa tai tarkastellessa on otettava huomioon, ketkä ovat käyttäjiä ja mikä on käyttötilanne. On olemassa paljon erilaisia käyttäjiä ja käyttötilanteita. Käytettävyyden on oltava tehokasta ja helppoa määritellylle käyttäjäryhmälle, jotta se on myöskin nautinnollista. Instrumentin käytön nautinnollisuus itsessään on hyvin tärkeää ja olennainen elementti käytettävyydessä, sillä se takaa paremman käyttökokemuksen. 

Jokaisella laitteella, ohjelmistolla ja ympäristöllä on omat toimintovaatimuksensa, eli niiden täytyy pystyä suorittamaan tietyt, määritellyt toiminnot. Useat välineet ovat vuorovaikutteisia eli niissä on syöttö- ja tulostustoimintoja. 

Ei ole sattumaa, että monet välineet ja ympäristöt muistuttavat toisiaan, sillä on yleistä tarkastella mitä muut suunnittelijat ovat tehneet. Samankaltaisuus on käyttäjän näkökulmasta mielekästä, koska monien välineiden käyttö muistuttaa toisiaan eikä ole tarvetta opetella uuden välineen toimintoja täysin alusta. Käyttäjät yleensä vieroksuvat uusia käyttöympäristöjä ja vanhaan, tuttuun ympäristöön on mukavampi jäädä. 

Joskus käytettävyys menee pieleen ja käyttäjä on altis virheille. Pitää ottaa huomioon virheiden mahdollisuus ja miten paljon käyttäjät on valmis sietämään. 

Suunnittelijat ja kehittäjät pyytävät asiantuntijoilta arvioita. On myös hyödyllistä luoda prototyyppi ennen valmista tuotetta. Suunnittelu ja testaus helpottuu, kun saa tietoa useasta näkökulmasta. 

Omasta mielestäni käytettävyyden suunnitteluja on vaikeutunut, sillä nykyaikaiset laitteet ovat nopeita ja täten myös käytön täytyy tapahtua nopeasti. Käytettävyyttä pitäisi suunnitella siten, ettei käyttäjän tarvitse lukea riviäkään manuaalityyppistä tekstiä. Käyttäjät haluavat käyttää välinettä tai ympäristöä, eivätkä lukea manuaalia siitä, miten välinettä käytetään. Käytettävyyden täytyy siis olla intuitiivista.